بیمه باربری چیست؟

بیمه باربری / حمل و نقل چیست؟

بیمه باربری چیست؟ ( حمل و نقل) محافظت در برابر تمام خطرات ،از دست دادن یا آسیب جسمانی به حمل و نقل به هر علت خارجی در طول حمل و نقل، چه از طریق زمین، دریا یا هوا را فراهم می کند و بیمه کننده متعهد می شود تا در قبال بروز هرگونه آسیب به کالا و محموله خسارت و غرامت آن را به بیمه شونده پرداخت نماید.

امید بار مجری حمل اثاثیه منزل تبریز   حمل و نقل تبریز 

بیمه باربری داخلی

اين نوع بيمه‌نامه شامل بیمه کالا و محموله هایی است که در محدوده شهرهای ایران جا به جا می شوند ، شرايط و مفاد آن طبق مقررات داخلي ايران تدوين شده  ودر راستای حمایت از تولیدکنندگان وتجاری که درداخل کشور فعالیت می کنند ارائه میشود . این بیمه در قبال خطرهاي ناشي از واژگوني وسيله حمل و نقل ، انفجار و آتش‌سوزي و همچنين ازبین رفتن وتصادف را تحت پوشش قرار مي‌دهد. البته از آنجاییکه این بیمه نامه تابع قوانین بین المللی نیست (مانند بیمه های وارداتی و صادراتی) میتوان  برحسب توافق بیمه کننده و بیمه شونده خطرات متنوع اضافی را مد نظر قرارداد و تحت پوشش قرار داد.

بیمه نامه باربری بین المللی

بیمه نامه باربری بین المللی براساس مبدا و مقصد محموله  به سه دسته بیمه نامه وارداتی، بیمه نامه صادراتی وبیمه نامه ترانزیت تقسیم میشوند

بیمه باربری وارداتی

این بیمه شامل کالا هايي می شود که بنا به نياز هاي اقتصادي کشورو مصلحتهای مملکتي از یک کشور خارجی به ایران وارد مي گردند.

این بیمه نامه در چارچوب و مقررات بین المللی کلوزهای A وB و C انستیتوی بیمه گران لندن و کلوز توتال لاس تحت پوشش قرار می گیرند.

بیمه باربری صادراتی

این بیمه شامل کالا هايي می شود که از ایران به یک کشور دیگر صادر مي گردند.

این بیمه نامه در چارچوب و مقررات بین المللی کلوزهای A وB و C انستیتوی بیمه گران لندن و کلوز توتال لاس تحت پوشش قرار می گیرند.

بیمه ترانزیتی

شامل کالاهايي می شود که در واقع حالت صادراتی – وارداتی و یا بین  ایران ویک کشور دیگر حالت رفت و برگشت صورت میگیرو یا ايران فقط برای مسير عبور تلقي مي گردد.

بیمه باربری دریایی

بیمه باربری دریایی، شامل کالاهایی می شود که برای انتقال کالا از مسیرهای آبی همچون دریا، خلیج و اقیانوس استفاده می کنند که در اوایل این بیمه، فقط بخاطر خطر دزدان دریایی بود ولی اکنون بیمه دریایی شامل همه خطراتی  میشود که به طورپیش بینی نشده رخ می دهد از قبیل طوفان و غرق شدن کشتی و…

بیمه باربری زمینی

صاحبان کالا برای حفظ سرمایه های خود باید آنها را در زمان حمل و جابجائی در خشکی تحت پوشش بیمه باربری قرار دهند بیمه حمل ونقل کالا در خشکی مکمل بیمه نامه حمل دریائی است که معمولا همان پوششهای خطرات متعددی را بدنبال دارد

مهمترین آنها خسارات ناشی از حادثه وسیله نقلیه “آتش سوزی ، سرقت ، تصادم و چپ کردن” و شکستگی ، زنگ زدگی ، سرقت و عدم تحویل کالا است که باید بر اثر حادثه وسیله نقلیه بوجود آمده باشد، معمولا اعتبار بیمه نامه های حمل و نقل زمینی از زمان تحویل کالای مورد بیمه در مقصد مندرج در بیمه نامه خاتمه می یابد.

بیمه باربری هوایی

با توجه به پیشرفت سریع صنایع هواپیما سازی و بخصوص هوانوردی تجاری بیمه نامه های برای بوجود آمده بعنوان مثال بیمه هوایی انگلیس BIAG ، که بیمه نامه جامعی می باشد.

انواع پوششهای بیمه

پوشش بیمه ای کامل یا نوع A شامل موارد زیر می باشد:

این نوع بیمه کاملترین نوع بیمه می باشد ومعمولا شامل کالاهای آسیب پذیر و حساس می باشد . در واقع شامل کلیه خطرات به جز استثنائات می شود.

پوشش بیمه ای  نوع b شامل موارد زیر است

این نوع بیمه شامل جبران کلیه خطرات نوع C و خطرات دیگری از جمله زلزله ، آتشفشان ، دزدی و شکستن و ساییدگی و زنگ زدگی و … می شود.

 پوشش بیمه ای نوع c  شامل موارد زیر است.

این نوع بیمه شامل انفجار ، صاعقه ، آتش سوزي، به گل نشستن کشتی ,درون دریا افتادن کالا ، واژگونی کشتی و یا برخورد کشتی با کف دريا , تخلیه کالا در جریان زیان همگانی ، ریختن کالاها درون دریا بخاطر سبک شدن کشتی، واژگون شدن یا از راه و از خط خارج شدن وسیله حمل و نقل  زمینی .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *